vrijdag 15 februari 2008
Verslag Jaarvergadering SAGANET - Simulation and Gaming Association, Netherlands
SAGANET
Op 17 januari jl. vond de jaarvergadering van SAGANET plaats. SAGANET is een organisatie met 140 leden die zich (veelal professioneel) op verschillende manieren met simulaties en/of games bezig houden.
Als lid van SAGANET was ik uiteraard erg verheugd om op deze dag aanwezig te kunnen.
ISAGA 2007
Nikola Pavloff blikte terug op het afgelopen jaar. De conferentie ISAGA 2007 vormde onbetwist het hoogtepunt voor SAGANET. Ook ik heb deze conferentie (die dit jaar in Nederland plaats vond) bezocht. Het samen zijn met zo’n 225 gelijkgestemden uit meer dan 20 verschillende landen was een bijzondere en leerzame ervaring. Verder noemde Nikola enkele doelstellingen van SAGANET voor dit jaar, waarvan verdere professionalisering van de organisatie er één is.
Nieuw bestuur
Pieter van der Hijden en Igor Mayer traden af uit het bestuur van SAGANET, waarbij zij hun visie gaven op de toekomst. Pieter benadrukte het belang van het vertalen van educatieve content in goede game elementen. Igor wees erop aandacht te hebben voor wat wij kunnen leren van entertainment games. Na de verkiezing van een viertal kandidaat-bestuursleden, bleek dat Geertje Bekebrede en Lennart Quispel de plaats van Pieter en Igor in zullen nemen.
Gaming Carrousel
Het middagprogramma stond in het teken van een ‘Gaming Carrousel’. Een informatiemarkt van leden, verzorgd door leden. Erik Jutten (directeur van Jutten Simulation lichtte zijn simulaties voor onder andere de Luchtverkeersleiding en IKEA toe.
Casper Harteveld (game onderzoeker, TU Delft) liet het mede door hem ontwikkelde Dijkpatrouille zien (zie hierover ook onderstaande blog-bericht ‘Serious Gaming, Serious Business’ van 9 februari jl.).
Control
Eric Bartelson (hoofdredacteur, Control) presenteerde een nieuw tijdschrift, Control. Control is gericht op mensen die zich bezig houden met het maken van games.
SAGANET & onderwijs
Ter afsluiting van de dag leidde Nikola een groepsdiscussie over de rol die SAGANET kan spelen bij de ondersteuning van het onderwijs. SAGANET beschikt immers over een unieke eigenschap, een multidisciplinair ledenbestand. Hieronder bevinden zich game-designers, game-ontwikkelaars en onderwijskundigen. De laatste status is dat er binnen SAGANET een werkgroep geformeerd wordt, die zich actief bezig gaat houden met games en onderwijs.
Ook ik heb mij hiervoor aangemeld, to be continued…
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten