maandag 25 februari 2008

Verslag 9e Nationale e-Learning Congres



Op 23 januari 2008 vond in het congrescentrum Orpheus te Apeldoorn het 9e Nationale e-Learning congres plaats.

Oog voor Softspots

Na de opening door Harm Wiestra (hoofdredacteur e-learning.nl) was het woord aan Carl Rohde, Cultuursociologisch onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Carl benoemde de vier generaties in onze samenleving; Veteranen, Babyboomers, Generatie X en de Millenniums. Vooral de Milleniums, geboren na 1980, kunnen zich een leven zonder MSN of mobiele telefoon nauwelijks voorstellen. Ze zijn vooral op zoek naar 'interactieve kicks'. Als voorbeeld noemde Carl de website spreadshirt.com een site waar je je eigen T-Shirt kunt samenstellen en bestellen.
De zucht naar interactieve kicks als 'softspot' van de Millenniums, lijkt een gezonde bodem voor e-Learning. Waar het om gaat is dat je als ontwerper aansluit op de softspots van de groep of generatie die je als doelgroep voor ogen hebt, zo besloot Carl zijn lezing.

Games in het onderwijs: Regelset


De tweede spreker was Jeroen van Mastrigt, Lector Art & Technology van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Jeroen ging in op de (on)mogelijkheden van games van games in het onderwijs. Vrouwen aan het schaken krijgen door de stukken roze te verven werkt niet.

Games lenen zich goed voor het opdoen van procedurele kennis, omdat zo vervolgde Jeroen, games zo goed zijn in de representatie van de samenhang tussen variabelen van bijvoorbeeld economische modellen. Een mooi (en bekend) voorbeeld hiervan is SimCity.



De kracht van games is de rijkdom, die een goed ontworpen game als SimCity in zich heeft. Vele aspecten spelen hierbij een rol: Handelen, patronenen herkennen, plannen, strategisch inzicht en het leggen van relaties. Ook games for change zijn hot, maar liever spreekt Jeroen van games that change. Bij de Efteling is men hier goed in, getuige de aanwezigheid van Holle Bolle Gijs…



Naast games spelen om er iets van te leren, kan men ook leren van het maken van games. Een voorbeeld van een tool waarmee kinderen zelf met Game design aan de slag kunnen is Gamestudio.

Wie? Wii
Tijdens de pauze was er tijd om de stands te verkennen van de diverse e-Learning ontwikkelaars die Nederland rijk is. Uiteraard was de stand van Stoas het meest spraakmakend, al was het alleen al door de aanwezigheid van de Wii en twee toptennissers mijn collega Leo (rechts) en ondergetekende, links in beeld.



e-Learning for Kids
Nick van Dam is werkzaam als Chief Learning Officer van Deloitte en voorzitter van e-Learning for Kids. Waar ook Stoas onlangs in de vorm van een rekenspel een bijdrage aan heeft geleverd. Nick heeft een aantal boeken geschreven waaronder '25 Best Practices in Learning & Talent Development', alle aanwezigen ontvingen aan het einde van de dag een exemplaar van dit boek.

SURFnet: Active Worlds & Games2Learn
Andreas Steijaert, werkzaam bij SURFnet, gaf aan dat vanuit SURFnet een pilot is gestart om via Active Worlds, virtuele werelden aan te bieden aan onderwijsinstellingen. Andreas wees ook op de Games2Learn-community, een initatief van SURFnet en Kennisnet voor iedereen die zich bezighoudt met games en spelsimulaties in het basis, voortgezet en hoger onderwijs en het beroepsonderwijs.

Samenvattend
Terugkijkend op de hele dag, kan ik zeggen dat het een inspirerende en leerzame dag was. Niet geheel toevallig ook hier de nodig aandacht voor gaming…

Geen opmerkingen: