zaterdag 9 februari 2008

Serious Gaming, Serious Business



‘De creatieve industrie is één van de sleutelgebieden voor de Nederlandse economie. Een sterk groeiende component daarbinnen is gaming. Gaming gaat veel verder dan computergames. Er bestaat een grote markt van gaming- en simulatietoepassingen in relevante maatschappelijke en economische sectoren als gezondheidszorg, onderwijs, mobiliteit, veiligheid en openbare dienstverlening. Vooral het MKB is zeer actief in deze sector.

Mede dankzij het GATE (Game research for Training and Entertainment )- onderzoeksprgramma krijgt de gaming- en entertainmentindustrie in Nederland een internationaal concurrerende voorsprong en kan het aantal toepassingen en de kosteneffectiviteit van leerprocessen en trainingssimulatie sterk worden vergroot. Het GATE-programma wordt uitgevoerd door een consortium van acht partners: Universiteit Utrecht (penvoerder), TNO, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Universiteit Twente, Technische Universiteit Delft, Nederland Breedbandland, Waag Society en Thales, op uitnodiging van het Ministerie van OC&W en gesteund door ICT Regie.
Behalve deze acht partners zullen MKB-bedrijven participeren.
Het kabinet stelt 10 miljoen beschikbaar, bovenop de 9 miljoen euro eigen inbreng van de deelnemende instellingen’.

Bovenstaande tekst is een afkomstig uit het persbericht 'GATE-project is officieel van start gegaan' van 19 oktober 2007. Naast onderzoek richt dit onderzoeksprogramma zich op het uitvoeren van pilots die de potentie van ‘serious gaming’ zullen tonen en kennisoverdracht naar MKB-bedrijven.

Op woensdag 21 november 2007 werd door het Center for Advanced Gaming and Simulation (AGS) een symposium georganiseerd ter gelegenheid van de officiële start van GATE. Het symposium werd geopend door Mark Overmars (hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en wetenschappelijk directeur van het AGS). Mark benadrukte dat een van de doelen van GATE, samenwerking met het bedrijfsleven is. Het gaat er om partijen bij elkaar te brengen.

Na de opening van Mark wees Yvonne van Rooy, Voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, er op dat er enorme groeimarkt is voor serious gaming. De UU speelt hier op in door meerdere Game gerelateerde Master programma's aan te bieden, om zo aan de vraag van hoog opgeleide gamedeskundigen te kunnen voldoen.

Na Yvonne was het de beurt aan Peter Werkhoven (directeur Kennis TNO Defensie en Veiligheid). Peter wees erop dat Nederland HET land binnen Europa van gameonderzoek en serious gaming kan worden. Een van de voorbeelden van serious gaming die Peter benoemde was het testen van scenario's gericht op het uitvoeren van bijvoorbeeld wederopbouw operaties.

Er volgde nog vele andere sprekers, bij een aantal van hen wil ik nog even stil staan.

Martin Rem (directeur ICT Regie) wees ons erop dat gaming als zeer belangrijk wordt gezien voor het onderwijs en daarmee de kenniseconomie in Nederland. Martin gaf aan dat er door het GATE project een structurele samenwerking tussen onderzoekers tot stand komt en dat er nu strategische onderzoeksagenda's kunnen worden opgesteld.

Marinka Copier (HKU/ UU) hield een presentatie over haar onderzoek naar World Of Warcraft.

Alma Schaafstal (TNO, samen met Mark Overmars zakelijk directeur van het GATE project) gaf aan dat zij er van overtuigd is dat games de vakken op school beter gaan maken. Dit is belangrijk want onze kinderen (die op een uitzondering na allemaal gamen) zijn de beslissers van de toekomst. Alma nodigde expliciet iedereen, die op wat voor wijze dan ook denkt een interessante partner van het GATE project te kunnen zijn, uit om contact op te nemen met haar.

Rafael Bidarra (Technische Universiteit Delft) liet ons kennismaken met Dijk Patrouille: een serious game voor beroepstraining van dijkwachten (zie artikel To save the polder by a game).



Dijk Patrouille is naar mijn idee een goed voorbeeld van een serious game (waarbij allerlei variabelen aan of uit gezet kunnen worden). Ik heb gemerkt dat het bespreken van dit voorbeeld ook een hoop duidelijk maakt aan mensen die wat minder geïnteresseerd of geboeid zijn in het thema serious gaming. Voorbeelden als Dijk Patrouille helpen ons om uit de ‘Horseless Carriage’ (zie blogbericht van 1 februari) fase te ontsnappen!

Het symposium werd afgesloten door Mark Overmars, die benadrukte dat we op het gebied van serious gaming net beginnen…

Het bezoek aan het symposium heb ik als erg inspirerend ervaren.
De doelstelling van GATE, het bij elkaar brengen van partijen, lijkt mij buitengewoon waardevol. Dit is wat wij moeten doen om echt verder te komen en om serious gaming de gestalte te geven die het toekomt!

Geen opmerkingen: