vrijdag 1 februari 2008

'Game design & development: de nieuwe motor van de creatieve industrie'

Op woensdag 24 oktober 2007 verzorgde Jeroen van Mastrigt, lector Art & Technology aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, een lezing met de spraakmakende titel 'Game design & development: de nieuwe motor van de creatieve industrie'.

De Nederlandse game markt
Jeroen begon met het bespreken van de Nederlandse game markt. Anders dan de markt in Aziƫ (vooral gericht op van vormgeving) en in India (vooral gericht op programmeren), kenmerkt de Nederlands game markt zich door veel activiteit gericht op serious gaming. Een bezoek aan de website gameindustrie.nl leert dat er 87 gamebedrijven (op 1 februari 2008, bij deze site bekend) zijn in Nederland. Jeroen schat dat er in de Nederlands game industrie ongeveer 400 ontwikkelaars werken.

Het belang van de regelset
Een fascinerend en voor de Nederlandse markt hoopgevend verschijnsel is dat een goede regelset belangrijker blijkt dan (alleen) een geweldige (lees: kostbare) vormgeving. Als voorbeeld hierbij noemde Jeroen het spel Braintraining voor Nintendo's DS, dat een ondanks een jaren 80 uitstraling, het best verkochte spel in 2006 was. Een ander voorbeeld dat ons leert dat het om de kracht van eenvoud gaat is Google. Jeroen wijst er op dat een van Google's voorgangers, Altavista, een soort 'kerstboom' interface had. Mede door het weglaten van overbodige zaken en te concentreren op de functionaliteit die de bezoeker werkelijk wenst, is Google zo enorm succesvol geworden.

Horseless carriage
Maar het is niet altijd even eenvoudig… Jeroen liet een afbeelding zien van een van de eerste auto's. Hoewel dit voertuig geen paarden meer nodig had, lijkt het toch nog erg op een koets.

Jeroen geeft met dit voorbeeld heel duidelijk aan hoe moeilijk het voor ons is om te snappen hoe innovaties, zoals serious games, werken en wat er mee kan. Wij bevinden ons in een periode waarin steeds meer duidelijk wordt wat wel en niet werkt en wat wij hiermee kunnen, maar veel is ook nog onduidelijk. Een zelfde vergelijking valt volgens hem te maken voor Web 2.0, waarin mensen steeds meer o.a. in community verband zelf content maken.

Blob
Een voorbeeld van een serious game die ook als entertainment game een hit lijkt te gaan worden is Blob. De gemeente Utrecht vond dat de virtuele omgeving van haar nieuwe stationsgebied wel wat levendiger kon, Blob zorgt hiervoor. Blob is ontwikkeld door een aantal studenten waar Jeroen les aangeeft. Het doel van Blob is om Utrecht te leren kennen door van gebouw naar gebouw te springen en deze hierdoor te verven.

Het concept is inmiddels verkocht aan THQ, een producent van entertainment games. Die de Blob in het tweede kwartaal van 2008 zal uitbrengen op de Wii (zie demofilmpje).



Waarom moeilijk doen…
Jeroen beĆ«indigde zijn lezing met het bespreken van een ander interessante toepassing, de ESP game. In deze game worden mensen uitgedaagd om alles wat hen te binnen schiet bij het zien van een afbeelding (van bijvoorbeeld een bekend plein) in te voeren. Je speelt dit spel tegen elkaar op internet en krijgt hiervoor punten. Door de gegevens die de spelers invoeren ontstaan ‘generieke’ labels, waardoor op afbeeldingen gezocht kan worden. Terwijl de spelers het spel spelen vullen zij namelijk automatisch Google’s database, er zijn inmiddels 10 miljoen labels verzameld…
Bij Google lijkt men te snappen hoe een auto zonder paarden eruit moet zien ;-)

Geen opmerkingen: