dinsdag 5 augustus 2008

2e Nationaal Congres Serious Gaming – Serious Simulation


Op 27 en 28 mei vond in de Meervaart in Amsterdam het 2e Nationaal Congres Serious Gaming – Serious Simulation plaats. Ed Fennema, oprichter van de Volgende Verdieping en Skillthing opende het congres. Ed wees erop dat Nederland een vooraanstaande rol heeft als het gaat om het ontwikkelen en toepassen van serious games en serious simulations. Het bijzondere aan Serious Gaming is dat niet zozeer de computer als wel de mens centraal staat, zo besloot Ed zijn opening.


Leren in fysieke en virtuele werelden
Na Ed was het woord aan Wim Veen, Hoogleraar TU Delft en schrijver van het boek: Homo Zappiens (growing up in a digital age). Volgens Wim hebben kinderen op school geen controle over wat ze doen en vinden leren daarom saai. Wim geeft aan dat het leren van een taal via bijvoorbeeld LiveMocha een stuk spannender is dan 'via de reguliere weg'. De communities bestaan uit mensen die elkaar helpen met het leren van een taal.

Een van de gebruikers van LiveMocha schrijft overigens het volgende:
With my busy schedule, staying focused and motivated is nearly impossible. Livemocha's exercises are more like games than academic work and the weekly tasks keep me on track. Competing with my friends using the leaderboard is great - I'm still winning! :)
Tja, wat een competitie element al niet teweeg brengt ;-).

Wim had ook zijn zoon meegenomen, die op een groot scherm World of Warcraft speelde.

Wim's zoon legde uit dat er heel wat komt kijken bij het leiden van een Guild bij World of Warcraft. Om als groep spelers binnen WoW effectief te functioneren moet je als leider kunnen sturen en regisseren, dat leer je niet op school. Op school word je ook niet zo 'ondergedompeld' en bovendien is ons schoolsysteem teveel op het individu gericht, zo vervolgde Wim. In een game zoals SimCity ben jij het die de beslissingen over het wel en wee van de stad neemt. Overigens blijken fanatieke RollerCoaster Tycoon spelers van 10 jaar soms al niveau mavo 3 Bedrijfseconomie te hebben, wat doe je dan nog op school? Of wat doe je daarmee als school? Ben je als lezer van een boek toeschouwer, bij het spelen van een game word je deelnemer, zo besloot Wim zijn voordracht.

Best practice: Supply Chain Game voor Nike
Na Wim was het woord aan Rolf Verbeek (Projectmanager, Supply Chain Game Nike) en Nikola Pavloff (Directeur Simenco). Rolf introduceerde op een gegeven moment in zijn training een spreadsheet die diende als simulatie van de praktijksituatie. De reacties hierop binnen de Nike gelederen waren zo enthousiast dat Rolf besloot Simenco te benaderen om zo de spreadsheet tot een heuse online game te laten ontwikkelen. Een prachtig voorbeeld ter illustratie van dat wat aan iedere goede Serious Game ten grondslag moet liggen; een sterke regelset.

Nikola lichtte toe dat er bij Supply Chain Management binnen Nike sprake is van voldoende uitdaging, er moeten immers duizenden producten op honderden verkooppunten op tijd binnen komen. Nikola gaf aan er een aantal fasen te onderscheiden zijn bij het ontwikkelen van een game: Vooronderzoek, Ontwerp, Ontwikkelen, Testen, Uitvoering en Evaluatie. Support van het topmanagement en het stellen van een helder doel zijn twee andere essentiële randvoorwaarden voor een succesvol traject van Serious Gaming binnen organisaties. Naast een sterke regelset en deze essentiële randvoorwaarden valt of staat het succes van een game met de gameplay. Het gaat erom dat spelers niet alleen verleid worden om een game te gaan spelen, maar ook dusdanig gemotiveerd worden dat zij de game ook af willen ronden. Nikola gebruikte hierbij de metafoor van een film die je wilt gaan zien, waar je vervolgens naar kijkt en waarvan je ook het einde wilt zien.


Het is tijd voor gaming
Maarten Korz (Innovatiemanager, Rabobank) wees ons er op dat (mede doordat Generatie Einstein inmiddels deel uit maakt van de arbeidsmarkt) het de hoogste tijd is geworden voor gaming. De drie kernwaarden binnen de (coöperatieve) Rabobank zijn: Toonaangevend, Betrokken en Dichtbij. Maarten gaf hierbij aan dat Serious Gaming deze kernwaarden faciliteert. Bij e-learning binnen de Rabobank speelt Serious Gaming dan ook een steeds grotere rol. Samen met game ontwikkelaars als Ranj en Ijsfontein worden Serious Games ontwikkeld voor gebruik binnen de Rabobank.

In april 2008 verscheen er overigens ook al een berichtgeving over Gaming binnen de Rabobank op e-learning.nl
Let op: Als je naar beneden scrollt, tref je onder het artikel een interessante discussie waarin Maarten enkele vragen beantwoordt en daarmee het belang van gaming binnen de Rabobank verder uiteen zet.
In het artikel zelf geeft Maarten onder andere aan dat klanten en medewerkers veranderen. Door het gebruik van multimedia communiceren zij op nieuwe manieren. Vrijheid, transparantie en communitybuilding staan anno 2008 centraal. Mede vanuit dit oogpunt heeft Serious Gaming het afgelopen jaar dan ook een belangrijke plaats gekregen binnen de (innovatie)strategie van de Rabobank.
Wat mij betreft een zeer legitiem verhaal en een slimme keus van de Rabo. Blijft natuurlijk de vraag hoe om te gaan met weerstand tegen Serious Gaming binnen de bank.

Dat hier goed over nagedacht wordt blijkt even verderop uit hetzelfde artikel:
"Het spelen van spellen betekent in veel gevallen samenwerken, en daarmee ben je gelijk bij de kern binnen de Rabobank Groep. Misschien heeft dat er mede toe bijgedragen dat gaming binnen de Rabo relatief snel is opgepakt. Daarnaast hebben we op verschillende manieren laten zien dat gaming meer is dan een leuk tijdverdrijf op de Wii, Playstation of Xbox. Zo hebben we een gamingdag gehouden voor een groep Rabo-managers, waarbij in het eerste deel externe sprekers hun visie gaven over nut en voordeel van gaming. In het tweede deel van de dag kreeg de groep de opdracht om zelf een game te bedenken en te maken. Die bijeenkomst, eind november 2007, heeft in mijn ogen zeker bijgedragen aan de acceptatie van gaming binnen de Rabobank Groep."
Oftewel door de Rabo-managers op deze wijze actief te betrekken is er op constructieve wijze gebouwd aan het benodigde draagvlak, chapeau Maarten!
Verderop staat in het artikel te lezen dat er in Utrecht in 2010 een nieuw kantoorpand moet verrijzen: de Rabocampus. In dit pand zullen de werkzaamheden van de meer dan 6000 medewerkers in het teken staan van 'Rabo Unplugged', een concept dat op zes principes steunt (minder regels, tijd- en plaatsonafhankelijk, activiteiten-gerelateerd, samenwerken, eigen verantwoordelijkheid en meer ondernemerschap). Gaming wordt daarin een voornaam onderdeel om mensen te “verleiden” om op de nieuwe manier te gaan werken.

Tot slot
In de middag waren er nog diverse inspirerende parallelsessies. Kortom, een leerzame en boeiende dag waarop nogeens goed duidelijk werd dat Serious Gaming, Serious Business is!

2 opmerkingen:

Breinbraakseltje zei

Heb net gepost over online gamen en management. De guild managers van World of Warcraft als managers van de toekomst. Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt:

https://www.ikki.nl/Web/Groups/GroupArticleHomePage.aspx?groupId=111&articleId=562

Luuk Terbeek zei

@Marco

Thnx, voor je reactie op mijn blog http://learningbygaming.blogspot.com/

Ik ben ervan overtuigd dat het leiden van guilds in WoW kan leiden tot verbeteren van management vaardigheden. Iinteressant om te lezen over die collega waar je mee samenwerkte.

Interessant rapport ook van IBM.

Ik heb nog een tip, een artikel dat een tijdje geleden in Wired stond met de spraakmakende titel: You Play World of Warcraft? You're Hired!


Zie: http://learningbygaming.blogspot.com/2008_04_01_archive.html

Wie ook veel van WoW weet is Marinka Copier, zie http://www.gamer.nl/doc/39793

Grtz. Luuk